سایت دانلود درایور » آموزش تعمیر PWM - آموزش رایگان تعمیر مادربرد همراه با عکس و فیلم فارسی


دسته بندی شرکت سازنده مدل
 


آموزش تعمیر PWM - آموزش رایگان تعمیر مادربرد همراه با عکس و فیلم فارسی


آموزش تعمیر PWM  - آموزش رایگان تعمیر مادربرد همراه با عکس و فیلم فارسی


به نام الله

چگونه متوجه شویم مشکل مادربرد از بخش PWM است؟ بطور کلی مشکل در این بخش باعث ایجاد اتصالی در مادربرد میشه پس اگه این بخش مشکلی داشته باشه به احتمال خیلی زیاد وقتی قصد روشن کردن مادربرد رو دارید، یک لحظه روشن میشه و در عرض کمتر از یک ثانیه دوباره خاموش میشه ( یک لحظه فن میچرخه و بعد وایمیسه )، اما اگه کابل 4 پین (ATX12V) کنار CPU که برق رو به PWM میرسونه قطع کنید و فقط کابل 20 یای 24 پاور رو به مادربرد وصل کنید، مادربرد روشن میشه، این بارز ترین نشانه مشکل در PWM هست که البته بهتره قبل از دست به کار شدن برای تعمیر مادربرد، یا پاور دیگه هم امتحان کنید.


PWM چیست؟ PWM مخفف کلمه pulse width modulation به معنای مدولاسیون عرض پالس که در مدار های تغذیه سویچینگ بکار میره. در مادربرد مدار پی دبلیو ام شامل چند خازن، سلف و آسی کنترلر، ماسفت درایور ( که یک آی سی هست اما در برخی از مادبرد های ارزون بجای اون از یک فت استفاده می کنند) و در نهایت فت ها می شه که این مجموعه معمولا در اطراف CPU قرار می گیره و برق مورد نیاز پردازنده، رم و ... رو فراهم میکنه. هر مدار PWM به چندین فاز یا بخش تقسیم میشه که همگی فاز ها شبیه به هم هستند و این کار برای برداشته شدن بار از روی قطعات این بخش انجام میشه. هر فاز شامل خازن ها، یک سلف و فت ها میشه، در این میون آی سی کنترلر هم به شیوه خاصی در مدت زمان مشخصی هر فاز رو روشن میکنه یعنی اگه یه مادربرد 4 تا فاز داشته باشه هر فاز تغریبا 25 درصد خروجی رو در برمیگیره چون کنترلر در هر لحظه فقط یکی از فاز ها رو فعال میکنه.


رفع عیب: مشکل در هر یک از فاز ها باعث میشه تا مادربرد به درستی کار نکنه، معمولا اگه خازن های فاز ها بسوزه، مادربرد روشن میشه اما تصویر نمیده اما اکه فت ها بسوزن، مادربرد اصلا روشن نمیشه (فن یه لحظه میچرخه و بعد وایمیسه).

در تصاویر زیر بخش PWM چند مادربرد رو مشخص کردم


فاز pwm مادربرد


مادربرد بالا بجای استافاده از ماسفت درایور از یه فت دیگه استفاده کرده


PWM مادربرد


برخی از شرکت ها برای خنک شدن فت ها روی فت ها، هیت سینک وصل می کنند مصل مادربرد های زیر، که برای تعمیر این مادربرد ها باید هیت سینک رو خارج کنید


تعمیر مادربرد


تست فت مادربرد


خوب برای شروع کار تعمیر، ابتدا به خازن ها توجه میکنیم اگه بادکرده بودن یا به اصطلاح ترکیده بودن یا نشت کرده بودن باید با خازنی با مشخصات مشابه جایگزین بشن یعنی ظرفیت و ولتاژ مشابهی داشته باشن. ( کاربران عزیز آل درایور توجه کنید که معمولا ظرفیت این خازن ها بالاست اما اندازه ی کوچیکی دارن و معمولا وقتی از بازار خازنی با این ظرفیت تهیه می کنید، حجمشون خیلی زیاده و روی برد جا نمیشن پس بهتره چنده تا مادربرد سوخته و اسقاطی تهیه کنید و از قطعات اونا استفاده کنید )

در تصاویر زیر خازن های سوخته رو مشاهده می کنید


خازن سوخته - ترکیدن خازن


خازن سوخته - ترکیدن خازن


بعد از خازن ها میریم سراغ فت ها که معمولا سوختن اون ها باعث میشه مادربرد استارت نخوره. خوب در اولین قدم CPU رو از برد جدا می کنیم بعدش با استفاده از یک مولتی متر دیجیتال شروع به تست فت ها می کنیم، برای تست دقیق و صحیح فت ها باید اون ها رو از برد خارج کرد اما چون این کار زمان بره، فت های مشکوک رو شناسایی می کنیم و بعد اون فت ها رو از برد خارج می کنیم و اون هایی که سوختن رو عوض می کنیم.

شیوه تست فت ها: ابتدا CPU رو از مادربرد جدا می کنیم بعد مولتی متر رو روی رنج تست دیود یا همون بازر (بوق) قرار بدید و بعدش پراب قرمز رو روی پایه فلزی فت که در قسمت بالای قت قرار داره قرار میدیم ( در اصل هر فت 3 پایه داره که پایه وسطی به قسمت فلزی بدنه ی بالای فت وصل شده به همین خاطر برای راحتی کار از این قسمت قطعه استفاده می کنیم) و بعد پراب مشکی رو روی پایه سمت راست و چپ فت قرار بدید در این صورت نباید صدای بوق شنیده بشه اگه شنیده شد احتمال اینکه اون قطعه سوخته باشه خیلی زیاده، تمام فت های اطراف اسلات CPU رو به این شیوه تست کنید و اون هایی که بوق زدن رو مشخص کنید در نهایت با استفاده از هویه هیتر هوای گرم (همان هیتر) شروع به درآوردن فت های مشکوک از برد می کنیم، قطعه هایی رو که از برد جدا می کنیم رو یه گوشه قرار میدیم تا خنک بشن. حالا برای تست کامل فت هایی که در آوردیم باید مولتی متر رو مثل حالت قبل روی تست دیود یا همون بوق قرار بدیم بعد پراب قرمز رو روی پایه وسطی (همون قسمت فلزی بالای فت) قرار میدیم حالا پراب مشکی رو روی پایه سمت راست قرار میدیم در این حالت باید عددی بین 350 تا 650 نشون داده بشه و البته صدای بوق هم نیاید اگه چنین عددی نشون داده شد و صدای بوق هم نیومد پایه مشکی رو این بار روی پایه سمت راست قرار بدید در این حالت نباید هیچ عددی نشون داده بشه و صدای بوق هم نیاید شنیده بشه در اینصورت میشه مطمئن بود که این فت سالمه در غیر اینصورت فت سوخته (یعنی اگه وقتی پراب مشکی رو روی پایه ی سمت راست گذاشتیم صدای بوق اومد و یا عددی نشون داده نشد و یا اینکه وقتی پراب رو روی پایه سمت چپ گذاشتیم صدای بوق بیاد و یا عددی نشون داده بشه)، فت هایی که سوخته بودن رو جدا می کنیم و چند تا فت سالم از یه مادربرد اسقاطی جدا می کنیم و جایگزین اون ها می کنیم با این کار اتصالی در مدار PWM برطرف میشه و مداربرد بدون هیچگونه مشکلی روشن میشه. این مشکل خیلی رایجه و بیشتر مادربرد های ارزون قیمت و ساده موجود در بازار با این مشکل روبرو میشن که با این شیوه می تونید براحتی هر چه تمام تر مشکل استار نخوردن ( یک لحظه فن میچرخه و بعد می ایسته) رو برطرف کرد.


در فیلم زیر تمامی آموزش های بالا بصورت تصویری و با توضیحات فارسی قرار داده شده - حتما ببینید - این فیلم رو می توانید دانلود کنید و یا بصورت آنلاین از سایت آل درایور تماشا کنید

دانلود فیلم آموزش تعمیر مادربرد - بخش PWM



لینک این فیلم آموزشی در آپارات: https://aparat.com/v/pMT1I



تیم پشتیبانی سایت آل درایور مثل همیشه آماده ی پاسخگویی به مشکلات و سوالات احتمالی شما کابران خواهد بود، درضمن این بخش آموزشی تنها زمانی کامل خواهد شد که شما عزیزان تجربیات و دانستنی های خود را از طریق نظرات با ما در میان بگذارید


اگر تمایل داشته باشید می توانید از مقاله آموزش تصویری تعمیر پاور کامپیوتر بصورت رایگان دیدن کنید : آموزش تصویری تعمیر پاور



این درایور در دسته " --- " قرار دارد و " 33 589 " بار از آن بازدید شده است.

آموزش رایگان سخت افزار
آموزش نصب درایور


  1. <

    مهمان علی

    نقل قول: مهمان میلاد

    سلام ممنون میشم راهنمایی کنین فت های من 3 پایه ای نیستن و خازنی هم کنارشون نیست

    همه 8 پایه ای هستن چطوری باید تست کرد


  2. <
    همکاران محترم جهت تأمین خازن جامد سایز کوچک 680uf 4v فوق ذکر به صورت نو   از طریق آدرس alexander13985@gmail.com می توانند درخواست بدهند.
    با تشکر از آل درایور.

  3. <
    سلام علیکم. ضمن عرض خدا قوت و تشکر بابت مطالب ارزنده شما در قسمت تعمیرات مادربرد، با توجه به توضیحات حضرت عالی، بنده متوجه شدم که عده ای از همکاران محترم برای تعویض خازن های فازی cpu مشکلاتی را دارند و آنها را مجبورند از خازن های مادربرد های سوخته استفاده کنند. در ذیل به چند مورد از مشکلات اشاره می کنم.
    ۱. ابعاد خازن جامد موجود در بازار بزرگ هستند و امکان جانمایی بعضا در زیر هیت سینک مشکل هست.
    ۲. کیفیت مرغوب همراه با ابعاد کوچک و LOW ESR به راحتی قابل دسترس نیست. 
    ۳. احیانا برای افرادی که متقاضی تعداد بالای خازن هستند امکان تامین وجود ندارد.
    لذا دوستانی که مشکلاتشان را با بنده بعنوان تحصیل کرده حوزه الکترونیک در میان گذاشتند، اینجانب با بررسی طیفی از خازن ها برای شروع  اقدام به تامین نوع پر مصرف 680uf 4v از نوع جامد کردم. که با سایز تقریبی 8*8 میلیمتر می باشد.
    انشاءالله کمکی به جامعه تعمیرکاران عزیز کرده باشم. با تشکر.

  4. <
    سلام مهندس ببخشید من عکس ها برام باز نشد یه سوال میخواستم بپرسم من اهم متر کلمپی دارم زدم داخل برق الان که می‌خوام باهاش کار کنم فقط بوق میزنم و قطع نمیشه باید چیکار کنم جایی تعمیر میکنن؟

  5. <
    سلام کامپیوتر من میاد روی یک صحفه و می نویسه که تنظیمات سی پی یو را انجام دهید


  6. <

    به نظر من در تعمیرات اولین کار و البته واجب ترین کار اینه که یک بار بایوس زده بشه البته قبلش بک آپ بگیرید چون خرابی فریمور میتونه مشکلات مختلفی رو ایجاد کنه برای همین باید از سلامت بایوس سیستم مطمئن شد که فایل فریمور بایوس رو میتونید از سایت های تو اینترنت مثل Gpak.ir یا Zfix.ir تهیه کنید .البته بازم تاکید میکنم قبلش بک آپ بگیرید از بایوس که بعدا به مشکل نخورید .


  7. <
    سلام خسته نباشید زمان جدا کردن خازن هیتر زیاد گرفتم قسمت مسی مادربرد همراه با خازن کنده شده چکار کنم که خازن اتصال کنم لحیم نمیگیره

  8. <
    سلام در قسمت پاور بایوس ها دور مانیتور ولتاژ 5v رو صفر نشون میده پاور رو تست کردم سیم قرمز 5ولت کار میکنه مشکل از کجا میتونه باشه ممنون می شم راهنمایی کنین????

  9. <
    سلام مین برد من لینوکس روش نصب هست با دوتا برنامه اجرایی اتو ران معمولا هفته ای یکی دوبار یکی از این برنامه ها دیگه بالا نمیاد و مجبورم هارد رو ریکاوی کنم تا درست بشه تا حالا بالای20 تا هارد تست کردم همش همین مشکل رو داشته مشکل از چی میتونه باشه 09188196681 شماره تماس بنده

  10. <
    سلام خوبین مدیر محترم سایت چطور می تونم با شما تماس بگیرم و یه سری راهنمایی می خواستم در مورد شغل تعمیر

صفحه قبل صفحه بعد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
سوال:
عدد "هشتصد" را وارد کنید
پاسخ:*